SpareBank 1 Nord-Norge legger ned filialer

snn

Legger ned filialer i Nord-Norge.

SpareBank 1 Nord-Norge legger ned de minste filialene, men styrker samtidig sine finanssentre. Ingen medarbeidere mister jobben. Som følge av digitalisering og endret kundeadferd er finansbransjen er i endring. En konsekvens er at det stadig blir færre bankkontorer.

SpareBank 1 Nord-Norge har de siste årene bygd sterke kompetansemiljøer rundt om i landsdelen. Banken har etablert 16 finanssenter – definerte markedsområder med tilhørende bankkontorer.

– Vi tror på tilstedeværelse og kortreiste beslutninger. Våre 16 finanssentre tilbyr hele konsernets produktportefølje, og har fått utvidede fullmakter. Samtidig ser vi at det ikke er grunnlag for å opprettholde de aller minste filialene våre, sier konsernsjef Jan-Frode Janson i SpareBank 1 Nord-Norge.

Det er 21 små filialer som nå skal legges ned. De fleste av disse har vært bemannet med ett årsverk eller mindre, og mange har de senere årene hatt begrensede åpningstider. Ingen medarbeidere mister jobben som følge av nedleggelsene.

38 kontorer i 35 kommuner
Janson understreker at moderniseringen av SpareBank 1 Nord-Norge handler om å fortsatt kunne være en sterk og selvstendig landsdelsbank.

– Nord-Norge er vår hjemmebane. Vi skal vinne kampen om de nordnorske bankkundene. Vi tror på å være der for kundene når de har behov for gode økonomiske råd. Derfor skal vi fortsatt være fysisk tilstede med folk over hele landsdelen. Selv etter endringene vil vi ha omtrent like mange kontorer som alle andre banker i Nord-Norge til sammen, sier Janson.

SpareBank 1 Nord-Norge vil ha 38 kontorer i 35 kommuner, der 82 prosent av den nordnorske befolkningen bor.

Vil finne gode løsninger
Det er stadig færre som oppsøker de fysiske bankkontorene. I desember 2015 ble det utført rundt 6.000 manuelle transaksjoner i SpareBank 1 Nord-Norge. Til sammenligning har SpareBank 1 Nord-Norge nesten halvannen million pålogginger i mobilbanken hver eneste måned. Derfor satser banken nå stort på utvikling av digitale tjenester, som for eksempel den mobile lommeboken mCASH.

– Vi moderniserer SpareBank 1 Nord-Norge for å kunne gi et enda bedre tilbud til våre kunder. Samtidig er vi klar over at det ennå finnes enkelte som av forskjellige årsaker ønsker å oppsøke banken for å få utført bank- og betalingstjenester. Disse skal vi også ta vare på. Vi kjenner kundene våre og vil i samarbeid med dem finne de gode løsningene, sier Janson.

Etter endringene vil banken ha totalt 38 kontorer i Nord-Norge. Tidspunkt for stengning av de ulike filialene er foreløpig ikke avklart.

Reklamer