Apper gjør finans mer mobilt

iphone apper

Apper gjør finans enklere.

Utbredelsen av iPhone og Android-telefoner i Norge ser ut til å ikke bare påvirke bruk av sosiale nettverk som Facebook, Twitter og Instagram. Folk flest bruker stadig oftere smarttelefoner og nettbrett til surfing og shopping på nettet. Og shopper man online må man også betale online, noe som har satt igang en imponerende utvikling innen online betalingsløsninger også her til lands. Særlig Klarna har gjort banebrytende arbeid for å gjøre nettshoppingen enklere.

De fleste norske banker har idag apper som er kompatible med alle typer og versjoner av mobile enheter og det er også mange andre finansielle apper for ulike nyttige formål som budsjett, sparing og så videre.

Men Apple Pay kan bli en «game-changer» på samme måte som iTunes forandret musikkbransjen. Over 90% av de som har iPhone har brukt den til å gjøre kjøp og trendene fra butikker og serveringssteder i USA som McDonald’s, Macy’s, Walgreens og Subway tyder på at betaling med med smarttelefon apper er økende. Det er både enkelt, sikkert og billig. Det er kanskje også litt kult å betale med en app i sosiale situasjoner slik det å betale med et kredittkort også er det.

Men det er ikke bare banker som opplever at stadig flere bruker apper til å løse sine finansielle oppgaver, til og med trading med aksjer og valuta gjøres nå mer med apper. Slike apper er direktekoblet til børser over hele verden og handlene gjøres i løpet av sekunder, man kan til og med automatisere transaksjonene via smarttelefonen for å maksimere fortjenesten.

Det ser i det hele tatt ut som om alle typer finansielle tjenester og produkter som bank, trading, forsikring blir mer og mer mobilt. De fleste store forsikringsselskapene i Norge som If, Gjensidige, Tryg og andre har nå lansert sine apper. Også spill med penger er populære som apper i Norge.

Utviklingen innen finansielle apper begynner nå å bli konkret og synlig for norske forbrukere. For bare noen dager siden rapporterte media om at en restaurant i Oslo nekter å ta imot betaling i form av kontanter. Og reaksjonene til publikum synes å være en skuldertrekning.

Alle kundene har likevel betalingskort eller betalingsapper og behovet for fysiske penger synes å være minkende.

Advertisements