Stadig færre russeulykker

russ

De siste årene har ulykkestallene gått ned, ifølge forsikringsselskapet If. Foto: If.

Russen blir bare bedre og bedre på trafikksikkerhet. Antall trafikkulykker med russ er nede på rekordlavt nivå, viser skadestatistikk.

På begynnelsen av 2000-tallet var det i gjennomsnitt over 150 ulykker med russebiler og russebusser før 17. mai hvert år, med hele 174 ulykker i 2004, viser skadetall fra forsikringsselskapet If.

De fem siste årene har gjennomsnittet sunket til 110 ulykker, i fjorårets russetid var tallet helt nede i 83. Et så lavt antall har ikke If registert de siste ti årene. Året før var det til sammenligning 106 ulykker med russ involvert.

Roser russen
– Nedgangen de siste årene skyldes en kombinasjon av at russen selv har økt bevisstheten rundt tryggheten på kjøretøyer og at veimyndighetene har gjort et godt arbeid på området, ikke minst trafikkstasjonene, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

– Det snakkes mye om at russen blir verre, med kostbar feiring, fyll og støyende musikk nattestid. Men trafikksikkerhet blir russen stadig bedre på. Det skal de ha honnør for, sier han.

Færre personskader
Det finnes ikke samletall for personskader hos russ, men av dem som var forsikret i If ble fem skadet i trafikkulykker i fjor, samme antall som året før. I 2013 var tallet dobbelt så høyt, ti. Til sammenligning var antallet trafikkulykker med personskade der russ var involvert 16 i 2002.

– Personskadene varierer veldig med tallet på alvorlige ulykker. En kraftig ulykke betyr mange personskader fordi mange ferdes i samme kjøretøy. Derfor er det så viktig med sikkerhetsarbeid rettet mot russ, sier Clementz.

Støtte til sjåfør
Sammen med Personskadeforbundet LTN gir forsikringsselskapet If 1000 kroner til russ som vil betale en sjåfør for å kjøre bussen deres to netter på valgfrie datoer i mai. I fjor var det 66 som søkte og fikk sponset sjåfør. Årets tall over hvor mange som har fått støtte er ikke klare ennå.

– Dette er et bidrag for å bevisstgjøre hvor viktig det er å stille med edru sjåfør på fest. Med ordningen får vi en anledning til å snakke trafikksikkerhet med russ, sier Sigmund Clementz i If.

Advertisements