Hva kan jeg kreve ved mangelfull håndverkertjeneste

verktoy

Du har rettigheter ved mangler etter håndverksarbeid.

Lurer du på hvilke rettigheter du har dersom en håndverkertjeneste er mangelfull? I slike tilfeller etablerer håndverkertjenesteloven en rekke ulike rettigheter for forbrukeren. Dersom mangel faktisk foreligger, kan forbrukeren i noen tilfeller holde tilbake betalingen, kreve retting, kreve prisavslag, heving, eller kreve erstatning.

Når det gjelder tilbakehold av betaling, er det den delen av betalingen som sikrer kravet ditt, som kan holdes tilbake. Slik at du ikke trenger å betale full pris for en ufullstendig tjeneste. Retten til tilbakehold fastsettes i håndverkertjenesteloven § 23.

Når det gjelder krav om retting, er det en forutsetning at dette kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for den næringsdrivende parten, altså håndverkeren. Håndverker kan også kreve å få mulighet til å rette tingen i forkant av eventuelle krav om heving eller prisavslag. Tilsvarende gjelder unntaket om urimelig kostnad. Du kan også nekte håndverkeren å rette mangelen på særlig grunnlag. Håndverker selv må bære kostnad for rettingen.

Når det er tale om prisavslag, skal dette tilsvare kostnadene for retting av mangelen. Blir disse kostnadene urimelige sett i lys av mangelens reelle betydning, i disse unntakstilfellene beror utmålingen på mangelens betydning.

Vilkåret for heving er at formålet med tjenesten har blitt vesentlig forfeilet som følge av mangelen. Denne vurderingen beror på en helhetlig og konkret evaluering.

Dersom du lider et videre økonomisk tap som følge av feilen, kan man i noen tilfeller også kreve erstatning. For å lese mer om dette eller de øvrige rettighetene en forbruker kan ha i tråd med mangelfull håndverkertjeneste, kan du klikke her.